Zweden 2014

10406391_750483541665001_64010186579169042_n

Onze woonkamer ofwel tipi van binnen. In het midden de houtkachel. ’s Avonds na het douchen ging deze aan. Daarna samen een kopje thee. Daarna gingen we meestal gezamelijk slapen. Deksel ligt helemaal achterin.

Ook dit jaar hebben we als gezin besloten om naar Zweden te gaan. We komen daar allemaal goed tot rust. Prachtig land. Ook zijn we dan als gezin lekker bij elkaar. Even de dagelijkste hectiek uit.

Dit jaar gaan we meer rondtrekken. Dit was vorige jaar ook de bedoeling maar uiteindelijk op een camping terecht gekomen waar het prima konden uithouden. Rondtrekken is voor ons dan ook geen doel opzich.

Veel rondtrekken heeft ook nadelen want het is toch steeds inpakken en uitpakken. En dit is niet altijd even rustgevend. We hebben dan ook besloten dat we minimaal 2 dagen op een lokatie verblijven. Of het moet zo slecht zijn dat we onze eigen regel aan onze laars lappen. Dit hebben we uiteindelijk één keer gedaan. Niet dat de camping slecht was maar de sfeer stond ons niet aan. Het blijft lastig om vanuit een boekje een natuurcamping te kiezen. Wat ons wel opviel is dat Zweden dit jaar erg druk is. Veel volle campings waar wij juiste _niet_ van houden. Ook de kinderen missen dit voor geen goud. Geen animatie team nodig, geen speeltuin, geen zwembad, geen winkel. Alleen een douch en toilet is fijn maar voor de rest redden we ons wel.  Voor onze hond Deksel is het ook fijn dat hij los kan lopen. Hij is erg sociaal dus dat gaat eigenlijk altijd goed.

Deze trip hebben we besloten om via de ferry van Travemünde naar Trellenborg te gaan. Travemünde is een stadje in Duitsland. Vorige jaar hebben we dezelfde ferry genomen maar dan de nachtboot. Voordeel van een nachtboot is dat deze doorvaart en de volgende je ’s morgen fris kunt vertrekken voor een dag rijden. Maar dit jaar pakken we de dagboot. Voordeel is vooral de prijs. Veel goedkoper dan de nachtboot. Logisch zou je denken want je gebruikt geen slaaphut. Ook voor de dagboot hebben we de beschikking over een hut. Voordeel is dus de prijs, nadeel is dat je als je eenmaal aankomt het al avond is.  Het kost je dus een extra overnachting. Voor ons geen probleem want deze vakantie staat al in het teken van rondtrekken.

De volgende dag vertrekken we richting een camping waar we vorig jaar ook zijn geweest. Leuke camping en eigenaar. Onderweg naar deze camping komen we langs prachtige plekken. Ondanks dat we de plaatjes kennen kijken we onze ogen uit. We genieten allemaal. Wat een mooi land. Tussendoor stoppen we voor een lunch. Langzaam komen we bij de camping. De camping zit dicht bij het plaatsje Mariannelund. De camping heet Spilhammars Camping.  Het is nog ongeveer 30kilometer rijden en dan zijn we er.

Plotseling worden we ingehaald door een auto. Hij haalt ons in met gebaren en stop teken. We staan zeer snel stil. De man in de auto komt snel naar ons toe. Een van de banden van de bagagewagen staat op springen. De band is bijna helemaal aan gort… Hou kan dit nu? de bagagewagen is nog geen twee maanden oud. De stalen ringen van de band steken uit het loopvlak en het rubber is gesmolten. We hadden dus bijna een klapband… We bedanken de man voor zijn hulp. Tjonge als hij nu niet gestopt was spreken we naar elkaar uit… We zetten het van ons af… Hoe nu verder. We staan ook nog op een ongelukkige plek in de berm geparkeerd. Met de knipperlichten aan rijden we stapvoets naar een plek waar ik de band voor een thuiskomertje kan verwisselen. Ondertussen haalt Chanita avondeten bij een lokale supermarkt. Dat is ook weer binnen en scheelt later op deze dag weer. De band is snel vervangen en we rijden door naar de camping. Binnen een half uur zijn we daar.

10300076_750483601664995_3820135705115792084_n

Dit is aan de oostkant van Zweden. We kijken uit over een prachtig Zweeds fjord.

Eerst maar even een plekje zoeken en morgen maar aan de campingeigenaar vragen waar ik de band kan verwisselen. De volgende morgen bespreek ik samen met Chanita hoe we dit gaan aanpakken. Ik vertouw de andere band ook niet. Er is geen reden voor. Deze band ziet er nog goed uit. Toch wil ik deze ook graag vervangen. Ze zijn van een merk welke we niet kennen. Het voelt namelijk niet goed. Ik rij met twee banden richting een lokale euromaster. We zijn snel geholpen en ik kom terug met twee ‘verse’ banden. Even later zitten ze alweer onder de bagagewagen. Ook dit is weer klaar. Feel-good-moment 😉

Op deze camping verblijven we een aantal dagen. Daarna vertrekken we met de ACSI gids onder de arm richting de oost-kust van Zweden. Die middag komen we aan in Valdemarsvik. De camping is niet bijzonder maar we staat er bijna helemaal alleen op een mooie lokatie. Tevens hebben we een prachtig uitzicht over een machtig mooi Zweeds Fjord. Vanuit de tipi kijken we uit over het Fjord.

De volgende dag gaan we even wat rondrijden in de omgeving. Ook even het plaatsje Valdemarsvik in. Onder het genot van een ijsje vieren we daar de verjaardag van Marieke. Marieke is vaak in de zomervakantie jarig. Soms nadeling. Het voordeel is dat je hem vaker en gespreid viert. Ook Inge geniet van haar ijsje. We doen meteen inkopen voor de volgende dag.

Tussendoor gaan we nog een middag naar Fyrudden. Een klein plaatsje met mooie haven aan de kust. Veel zeilboten hier. Echt prachtig om hier een tijdje in de zon te ziten. Op de terugweg rijden we lang een vis rokerij. We halen daar een aantal gerookte vissen. Deze eten we later die dag op.

Na een aantal dagen pakken we in. In eerste instantie was het idee richting Stockholm te gaan. Nu we dit nog eens bekijken gaan we dit toch niet doen. We blijven op deze hoogte lijn en vertrekken richting het westen. Tussendoor komen we langs verschillende natuurcampings. We gaan ze meestal meteen maar even bekijken. Het blijft lastig om de ACSI te volgen. Veel informatie mist die wij essentieel vinden. Campings dicht bij grotere plaatsen mijden we. Vaak alleen vaste seizoen plekken. Veel caravans dus. Door de jaren heen ontwikkelen we langszaam een manier om wel bij de juiste camping uit te komen.

Ons oog was gevallen op een camping bij het plaatsje Kisa. Uit te spreken als ‘sisa’. Ziet er goed uit. Maar eens even langs en kijken. Soms valt dit nog wel eens tegen… Een mooie camping met enorm veel Nederlanders. Iedereen is erg vriendelijk en de kinderen vinden het meteen prachtig. Chanita is ook zeer tevreden. Voor mij veel te druk maar we gaan hier een aantal dagen staan. Op de camping veel geintresseerden in onze tent met kachel. Een aantal mensen komen zelf echt ‘binnen’ kijken. Na een aantal dagen heb ik het hier wel gezien. Veel te commercieel en te druk voor mij. Op één van de dagen land er zelfs een helikopter. Je kunt tegen betaling een rondje boven het meer vliegen. Nu wil ik echt weg!! Na een aantal dagen besluiten we te gaan. We gaan nu langzaam afzakken naar het zuiden. We zijn alweer bijna twee weken onderweg. Via een aantal campings komen we aan bij Vildmarkscamping in Hätteboda. Echt een prachtige camping voor natuur mensen. Maar ook hier vreselijk druk… We kunnen geen fijne plek vinden. Helaas het is niet anders en we rijden door.

Via wat omzwervingen komen we aan bij een camping in Höör. Daar hebben we een prachtige plek direct aan het water. Zeker de mooiste lokatie van deze camping. Hier verblijven we de rest van de tijd. De haven van Trelleborg is één uur rijden van deze camping. Prima plek om te blijven. Na een aantal dagen pakken we in en vertrekken ’s morgensvroeg riching haven. De ferry staat er al. We kunnen er bijna meteen op. Deze brengt ons vandaag terug naar Duitsland. Eenmaal in Duitsland rijden we via twee campings door naar een camping aan de Ratzeburger see.

Ondertussen zijn we bedreven in het opzetten van onze spullen. De kinderen kunnen de tentipi zelf opzetten. Alleen de middenstok moeten wij doen. Dit is te zwaar. Die avond even we in het restaurant op deze camping. Het smaakt ons allemaal goed. De volgende dag is het inpakken en doorrijden naar huis. Tegen de middag komen we aan. Lekker weer thuis. We hebben op 7 verschillende campings gestaan en hebben een super trip gehad. We hebben het al snel over volgend jaar.  We denken aan Noorwegen. We gaan het zien..

10904_750483668331655_5780668071382770433_n

Marieke geniet volop van het weer en het samen zijn.

994447_750483724998316_661853247353214688_n

Inge doet cool. Op de achtergrond onze tipi

1017551_750483788331643_1918625486835936958_n

Deksel na een stof bad!

1907770_750483544998334_4856936691045059595_n

Ons basiskamp. De tentipi met een basha als luifel.

10347425_750483728331649_3257041928595165529_n

Op een natuurcamping even afkoelen in het water.

10489950_750483608331661_4577866978188129698_n

Onze hond deksel is aan het uitrusten. Lekker in de schaduw. Overdag hebben we temperaturen van 25 tot 28graden gehad. Zweden op zijn best!

10527519_750483481665007_6491893519069635821_n

Ons basiskamp. De keuken opstelling staat onder de basha.

10533900_750483721664983_5696332833571874376_n

Wat worden ze groot. Prachtige foto gemaakt door Chanita. Wauw!

10538569_750483781664977_4411776769285169234_n

Een zwarte wouw aan het vissen. Een wouw is een roofvogel. Regelmatig duikt hij omlaag en gaat met een ferme plons het water in. Soms heeft hij geluk en vliegt hij op met een vis in zijn poten. Prachig om te zien.

10540913_750483671664988_4985195180740501023_n

Wederom uitzicht over het fjord. We stonden hier op een natuurkamping helemaal alleen. Het kan niet beter!

10550910_750483604998328_2399660133070968105_n

Deze eland stond te eten in een veld met graan. Waarom moeilijk doen als het ook zo kan. Een soort van supermarkt. Prachtig om te zien.

10551066_750483664998322_6387649895040770950_n

Typisch ontbijt. Toast, crackers, beleg, koffie en thee. Goedemorgen!

10556240_750483548331667_5016940159258702617_n

Onze keuken. Op vakantie kook ik altijd. Geen slechte opstelling denk ik. Alles voor handen. Het keukenkastje is tevens de krat waar we de kachel in vervoeren. Deze heeft dus een dubbele functie.

1497677_750483474998341_7978826288097909405_n

Zwarte specht. Dit jong moet nog uitvliegen. Later deze week gaat dit gebeuren. Prachtig om te zien. De holen van een zwarte specht zijn ovaal. Echt een specifiek kenmerk tov andere specht soorten.

10556378_750483478331674_5640473228957257235_n

Nogmaals de zwarte specht op grote hoogte!

The following two tabs change content below.

Erwin

Hallo, Ik ben Erwin Koekoek en blogger van deze site. Tijdens mijn jeugd heb ik jaren lang bij de scouting gezeten. Veel buiten en bezig in de bossen. Altijd een liefhebber geweest van de natuur en het buitenleven. Ik hoop mijn enthousiasme en passie voor de natuur over te kunnen brengen aan anderen. Alle verhalen en teksten op deze BLOG zijn persoonlijke opvattingen en uitingen.

Laatste berichten van Erwin (toon alles)

Reacties op dit artikel:
  1. Jan van het Padje schreef:

Hey Erwin,
    Een tijd niet gesproken. Gebruiken jullie bivakzakken om in te slapen? Op de eerste foto zie ik dit.
    Bevalt dit een beetje en waar heb je ze gekocht?
    Alvast bedankt
    Jan

• Erwin schreef:

Hoi Jan,
      Ja dat klopt. Wij gebruiken inderdaad bivakzakken. Deze zijn van het Nederlandse leger. En we hebben ze voorzien van een rits. Zo kan er een matje en slaapzak in. Op deze manier kun je zonder grondzeil slapen.

Op de foto zie je nog een grondzeil maar deze laten we ook regelmatig weg. Is geen probleem. Voordeel is dat alles in de bivakzak droog blijft. En ze zijn makkelijk te stappelen.

Je kunt ze zo makkelijk op elkaar schuiven. Zo krijg je meer leefruimte in de tent.

De bivakzakken hebben we gekocht bij de Douwe’s Dump in Ommen. Een aanrader om eens naartoe te gaan.

Hier een link naar de website: http://www.dumponline.nl/

Dit is hun facebook pagina: https://www.facebook.com/douwesdump